L'alt del Ample i l'alt del Cau

03/02/2017

Aquesta vegada ens desplacem a la Marina Alta, la nostra ruta transcorrerà a cavall entre els termes de Xaló i Llíber, els quals formen part de la Vall de Pop, aquesta Vall es troba lligada al recorregut del riu Xaló o Gorgos, que recorre els termes de Benigembla, Murla, Parcent i Alcalalí, on s'obri la vall i trobem els municipis de Xaló, Llíber, Senija i Benissa en la costa.
El recorregut que farem és d'aproximadament uns catorze quilòmetres i ens permetrà conèixer un dels conjunts millor conservats d'infraestructures agrícoles realitzades amb la tècnica de pedra en sec de la Marina, visitarem antics corrals en ruïnes amb els seus aljubs i pujarem a dos cims, l'alt del Ample i l'alt del Cau, on ens esperen unes vistes privilegiades. Recorrerem la zona situada entre la serra del Ferrer i la lloma llarga de Bèrnia, la qual destaca per la combinació de profunds barrancs i grans planures

Aparcament - Alt del Ample - Ruïnes - Font del Cau - Alt del Cau - Font del Cau - Ruïnes - Aparcament

Les dades i el perfil de la ruta

La ruta de hui comença en una esplanada que trobem en un camí de casetes abans d'arribar a Xaló per la CV-750. Ací podrem deixar el cotxe sense problemes

Aparcament

Després d'aparcar anirem pista amunt i als dos-cents metres començarem a caminar per senda

Inici de la senda

En aquests primers metres per senda ens apareixen diversos encreuaments, nosaltres, per a seguir el nostre recorregut anirem cap a la dreta

Encreuament de camins

A partir d'ací començarem a pujar en un continu de ziga-zagues entre una infinitat de bancals realitzats amb la tècnica de pedra en sec els qual cobreixen tot aquest vessant de la serra. És tracta d'un dels conjunts millor conservats d'infraestructures agrícoles fetes amb la tècnica de pedra en sec de la Marina Alta, és una meravella caminar per aquest sender, és un dels trams més bonics d'aquesta ruta

Bancals realitzats amb la tècnica de pedra en sec

Bancals de pedra en sec

És un sender que ascendeix entre les antigues terrasses i algun que un altre corral, el sender ens portarà fins a l'alt del Ample. En alguns trams anirem trobant marques blaves o roges i fites de pedres, tot i que el camí a seguir està molt clar

Fites de pedres al camí

En alguns llocs trobarem marques blaves

El Montgó, una part de la Vall de Pop i bancals de pedra en sec

En aproximadament dos quilòmetres des de l'inici de la ruta estarem atents a un encreuament que veurem després de passar per un corral en ruïnes i que està marcat amb pintura blava, és fàcil que el passem de llarg

Corral en ruïnes

El corral en ruïnes i el Montgó

Anirem a mà dreta i als pocs metres mig amagat per la vegetació trobarem un pou d'aigua

Desviament cap a l'alt del Ample

Pou d'aigua

Seguint el sender s'arribarà a l'alt del Ample, primer es puja al coll que formen els seus dos cims

L'alt de Ample des del sender

Vistes des del coll de l'alt del Ample: la serra del Ferrer, el Carrascal de Parcent i el Cavall Verd

Una vegada al coll la senda anirà cap a la dreta fins arribar a una bretxa que permet pujar fins al cim després d'una xicoteta trepada, no presenta cap dificultat

Sender cap a la bretxa

Xicoteta trepada

Des d'ací dalt, estem a uns sis-cents metres, les vistes són boníssimes

La serra de Bèrnia

La serra del Ferrer

El Carrascal de Parcent i el Cavall Verd

Xaló, la serra de Segària i el Castell d'Aixa

El Montgó i el Puig de la Llorença

Una vegada hem gaudit de les vistes baixarem pel mateix lloc i continuarem pel sender que hem abandonat, passarem per una caseta i al poc temps arribarem a una casa en ruïnes i entrarem a les Planisses en el seu extrem nord. Com es veu, en aquesta zona no hi ha arbres en una àmplia extensió de terreny

El sender i la serra de Bèrnia

Caseta i bancals de pedra en sec

Vistes del barranc del Cau des de la caseta

De l'antiga casa en ruïnes només queda en peu un antic pou, més endavant arribarem a un encreuament de senders, en aquest punt ens trobem en les Planisses. Des d'ací anem a gaudir d'unes molt bones vistes de Bèrnia i de la serra del Ferrer

Casa/corral en ruïnes

Pou d'aigua

Encreuament de sendes

Murs de pedra en se que ens acompanyen en aquest tram

La serra de Bèrnia des del sender

La serra del Ferrer des del sender

Una vegada a l'encreuament de senders trencarem a l'esquerra i en aproximadament un quilòmetre abandonarem la senda i començarem a caminar per pista. En aquesta zona hi ha antics corrals en ruïnes i alguns habitatges reconstruïts utilitzant les pedres que abunden en el camí per refer murs de pedra en sec, envoltades per ametllers, oliveres i vinyes

Corral en ruïnes i el Cavall Verd

Habitatges reconstruïts

Enllaç amb la pista

Per aquesta zona passarem per diverses casetes de camp i sense fer cas als possibles desviaments que ens trobem acabarem en una carretera asfaltada amb el nostre segon objectiu del dia ja ben a la vista

Enllaç amb carretera asfaltada

L'alt del Cau des de la carretera

Seguirem la carretera cap a l'esquerra fins a la font del Cau, després d'un parell de revoltes per la carretera arribem. De la font brolla prou d'aigua, suposem que és degut a les últimes pluges, en altres èpoques de l'any no sabem com estarà

A partir d'ara ve el tram més dur de la ruta, la pujada final al Cau, seguirem en ascens per asfalt, passarem de llarg un parell de casetes i ens apareixerà a mà dreta una fita de pedres, canviarem a pista

Obviant qualsevol desviació seguirem fins a que ens torne a aparèixer, aquest cop a mà esquerra, un altra fita de pedres, pujarem pel sender fins a trobar un corral situat al coll

Desviament a senda

Corral del Cau

Al coll tenim unes vistes precioses del Penyal d'Ifac, la serra d'Oltà i la Mediterrània al fons, ens anem fent una idea de les vistes que ens esperen al cim

El Penyal d'Ifac i la serra d'Oltà

Pel lateral del corral girarem a l'esquerra, començarem a pujar per un camí bastant exigent fins al Cau, la senda puja en línia recta

En algun tram necessitarem ajuda de les mans, no arriba a ser una trepada però hi ha prou de pedra solta al sender, sense més complicacions pujarem

Una vegada dalt caminarem un poc més cap a l'esquerra i ja veurem el vèrtex geodèsic

El vèrtex geodèsic del Cau

Vistes privilegiades des d'aquest tossal de 724 metres. Des del Montgó fins a la serra d'Oltà, passant pel Puig de la Llorença, el Cap d'Or i el Penyal d'Ifac. La serra de Bèrnia, la vista arriba fins a la serra d'Aitana, el Puig Campana, el Cabal i el Sanxet. La serra del Ferrer amb la Serrella al fons, el Cavall Verd, el Carrascar i el Coll de Rates, el Castell de la Solana, i cap al nord la serra de Segària, la Safor, el Mondúver i la costa valenciana

El Montgó, el Cap de Sant Antoni i la serra de les Seldetes

El Puig de la Llorença i el Cap d'Or de Moraira

El Penyal d'Ifac, la serra d'Oltà i Calp

La serra de Bèrnia i el Puig Campana

El Puig Campana i la serra d'Aitana amb neu

La serra d'Aitana amb neu i la serra del Ferrer

La Vall de Pop

Com la ruta de hui és lineal, ens queda la meitat del recorregut, és a dir, desfer tot camí d'anada, en uns set quilòmetres arribarem al cotxe i al final de la ruta de hui.

1. ¡Hola Ignacio! M'agrada molt llegir les teues entrades per què ens mostren zones d'Alacant que transitem molt poc, encara que ens agradaria anar més a sovint. Ens conformem gaudint de les fotografies i els comentaris dels teus posts.
    Una abraçada.

1. Hola Emilio,
      La veritat que a la mi em passa el mateix amb les teus rutes, són zones molt boniques que puc descobrir gràcies al teu blog però que ens pillen lluny, quan fem totes les de per ací ja anirem cap al nord jejeje