L'alt de l'Aldaia i el barranc de Manesa

17/03/2018

Aquesta vegada ens desplacem a la Safor, concretament a Barx, des d'on farem una molt bona ruta circular d'uns dotze quilòmetres que ens permetrà conèixer part de la serra del Buixcarró, seguirem en quasi tot moment els passos del PR-CV 60.
Des de Barx i passant per la Drova pujarem al pla dels Avencs recorrent l'antiga ruta de les neveres de Barx, passarem pel forat de l'Aire i per la sima de l'Aldaia, un forat de 80 metres de profunditat i 20 de diàmetre. També visitarem unes quantes neveres i ventisquers i gaudirem d'unes de les vistes més espectaculars del Mondúver, de Barx i de la Drova des del cim de l'Aldaia. Finalment, recorrerem el que és, sens dubte, un dels barrancs més bonics i espectaculars de la Safor: el barranc de Manesa.
Actualització any 2018: Aquesta zona està parcialment afectada per l'incendi d'agost del 2018 que va afectar els termes municipals d'Ador, Barx, Gandia, Llutxent, Pinet, Quatretonda i Ròtova. Va cremar una superfície total de 3.270 hectàrees

Barx - La Drova - Font de la Drova - Font de la Mongeta - Forat de l'Aire - Sima de l'Aldaia - Alt de l'Aldaia - La Nevereta - Font de la Benita - La Nevera de Barx - Barx

Nosaltres comencem la ruta al mateix poble de Barx, hi ha gent que la comença a la font de la Drova, el recorregut és el mateix. Aparquem al carrer Gandia, al costat de l'única rotonda del poble

Una vegada aparcats ens dirigim cap a la rotonda i girem a la dreta i de seguida a l'esquerra per un caminet

Seguint recte aquest camí sense desviar-nos passarem per algunes granges i pels xalets que comencen a envair la vall, en un quilòmetre i mig arribarem a la font de la Drova

Per la part esquerra de la font apareix una costera i uns senyals

Nosaltres seguirem els passos del PR-CV 60 cap a l'alt de l'Aldaia. Des de la font també podríem fer la ruta de la nevera i les Basses de la Drova.
Seguim pel camí i en pocs minuts arribem a les Basses de la Drova, (s. XVIII), construïdes pels frares del Monestir de Valldigna per a regar els camps

En passar de llarg la bassa arribarem a un encreuament amb un senyal, ací comencem la pujada per senda, girarem a la dreta i cap amunt

Passarem pel costat de la font de la Mongeta

A partir d'ací la senda anirà fent-se costeruda entre antics bancals abandonats fins arribar al Coll dels Caragols, a uns 500 metres, aquesta pujada serà el tram més dur de la ruta, però també ens va deixant bones vistes

La Drova i la Penyalba de camí al coll dels Cargols

Arribats al Coll dels Caragols la senda es fa més suau. Una vegada ací, en un tres i no res ens trobarem amb el forat de l'Aire, un avenc de 106 metres, el seu nom es deu al fet que de vegades bufa l'aire en el seu interior

Un poc més amunt si ens donem la volta entendrem el perquè del nom del coll dels Caragols

Una vegada passat el forat de l'Aire continuarem en suau ascens i la senda avança per la dreta del barranc de la Selleta, ens sorprèn una densa vegetació que a trams ens cobreix del tot

Deixarem aquesta frondosa vessant per a continuar sobre el barranc de la Selleta vorejant la serra pel sud

Seguint sempre per la senda principal arribarem al pla dels Avencs, primer baixem per a buscar la part central del barranc per on discorre la senda. Més endavant veiem a la llunyania una xicoteta pineda, la pineda del Ferro, situada sobre un sòl rogenc a causa del mineral que li dóna nom

La pineda de Ferro

Passant per la pineda de Ferro

Una vegada passem per la pineda al poc de temps en apareixerà un senyal, en aquest punt trobarem un primer desviament cap a l'esquerra, aquesta senda enllaça amb la pista de Pinet. Nosaltres seguim en direcció al Pla dels Avencs, cap a l'alt de l'Aldaia i la sima de l'Aldaia

La senda continuarà remuntant el barranc fins arribar a un altre encreuament senyalitzat i al coll que dóna pas al pla dels Avencs. En aquesta zona es troba l'avenc Pilar, que amb 235 metres de profunditat, es corona com el més fons del País Valencià

En aquest punt girarem a la dreta i ens encaminarem primer cap a la sima de l'Aldaia passant de llarg l'encreuament de la pujada a l'alt. En uns tres-cents metres arribarem a la sima, un impressionant forat de 80 metres de fondària i 20 de diàmetre

Una vegada vist l'avenc desfarem les nostres passes fins a arribar a l'encreuament que puja a l'alt

Aquesta nova i rocosa senda de pujada no està molt definida però trobarem nombroses fites

En un tres i no res estarem en l'alt de l'Aldaia, una enorme fita de pedres ens marca el punt exacte.

L'alt de l'Aldaia i al fons el Mondúver

Des d'aquest punt gaudirem d'unes de les vistes més espectaculars del Mondúver, Barx i la Drova

El Mondúver

Barx

La Drova i el Mondúver

Després de gaudir d'aquestes vistes tornarem a l'encreuament d'abans i seguirem recte cap al barranc de Manesa. Passarem per un bosquet de carrasques i arribarem al desviament del ventisquer del Buixcarró, la senda es troba bastant perduda i es nota que no està molt freqüentada

Tornant sobre els nostres passos i seguint el camí trobarem un poc més avant un altre desviament cap a un altre ventisquer

Després de visitar els dos ventisquers seguirem el nostre sender i trobarem un altre senyal, ací també tindríem la possibilitat de desviar-nos cap a la pista de Pinet, nosaltres seguim recte

La senda començarà a baixar suaument i arribarem al pla de les Neveretes. Hi haurà trams de la baixada on la vegetació ho envaeix tot i no és fàcil lliurar-se de les ratllades

Aproximadament en uns trenta minuts des de l'últim ventisquer arribarem al pla on trobarem un nou senyal

Girarem a la dreta i als pocs metres veurem la Nevereta, segons diu el panell data del segle XVII

A partir de la Nevereta la senda baixa pel barranc de Manesa, declarat per la Generalitat com a zona de Micro Reserva de Flora per l'important bosc de sureres i falgueres que es podem contemplar pel sender que discorre per l'interior del barranc. És, sens dubte, un dels barrancs més bonics de la Safor. És un recorregut en descens suau per l'antic camí que utilitzaven els nevaters per a transportar el gel al monestir de Simat

La Penyalba i el Mondúver des del barranc de Manesa

Continuarem pel barranc uns dos quilòmetres fins a connectar amb la pista forestal que ve de Pinet, trenquem a mà dreta i passarem per la font de la Benita

Des de la font ja podrem albirar el nostre següent i últim objectiu de hui, la nevera de Barx. Per a trobar-la passarem de llarg la font de la Benita i en el primer desviament anem a l'esquerra, trobarem el camí marcat per un senyal

La nevera va ser construïda al segle XVIII a escassos 345 msnm per a l'ordre del monestir de Santa Maria de la Valldigna, és de planta circular de maçoneria i morter de calç, de gran diàmetre 14,8 metres però amb uns murs exteriors molt estrets 0,6 metres. Va perdre la cobertura original, de la qual s'observen alguns punts del naixement d'arcs de rajola massissa (realitzades en una bòbila contigua de la qual encara s'observen restes) i actualment es pot observar el que serien els nervis en metall. El pou interior té dos portes d'accés a l'est i oest i té una profunditat de 8,70 metres

Des de la nevera arribarem pels carrers del poble (en un quilòmetre aproximadament) fins al cotxe i al final de la ruta de hui.