Els Arcs d'Atanços

26/09/2015

Els Arcs d’Atanços són dos espectaculars arcs de roca calcària que trobem als peus de la vessant nord de la Xortà. Declarat Paratge Natural Municipal l'any 2005 es localitza en el terme municipal de Castell de Castells amb una superfície de 401,33 hectàrees. Destaca la peculiaritat morfològica que personalitza el paisatge on el més representatiu del lloc és la presència dels dos arcs.
Aquest recorregut, amb una distància total de menys de huit quilòmetres se'ns presenta com una ruta senzilla per a fer amb la família molt fàcil de transitar.

Panell PR-CV 151 - Corral del Xorquet - Corral - Aljub Xorquet - Els Arcs d'Atanços - Penya Escuda - Panell PR-CV 151

La ruta que vos proposem hui comença al Pla d’Aialt, concretament a la carretera CV-752 entre els pobles de Castell de Castells i Tàrbena, allí està el panell del PR-CV 151. Aparquem i li peguem una mirada

Seguint des de l’inici el PR i amb unes magnífiques vistes de la Penya Alta i de la resta de la Xortà comencem a caminar pista amunt al costat d'un xicotet bosc de pins passant al costat del corral del Somo

També passarem pel costat del corral de Salvoret Bataller i més amunt per una xicoteta casa. En arribar a aquesta última el PR gira a l'esquerra, en un tres i no res arribarem a un encreuament de camins

És una autèntica meravella i un plaer caminar per aquests camins envoltats de bancals d'ametlers amb l'única companyia del soroll de la natura i vigilats per l'impressionant Penya Alta

Una vegada arribem a la senyal ens desviem a l'esquerra, anirem per l'esquerra per tal de visitar el corral del Xorquet i després l'aljub Xorquet, un tancat de pedra amb d'aigua i de considerables dimensions

Anirem per un camí que apareix a mà esquerra, deixant a la nostra dreta el PR, per aquest camí anem directes al corral

En poc temps arribarem per la nova pista, es troba just quan la mateixa s'acaba darrere d'un arbre

Està en un estat molt ruïnós, a risc de ser pesats tornem a veure la Penya Alta, punt culminant i més alt de la Xortà

Ara tornàrem un poc sobre els nostres passos i baixarem a mà esquerra cap al barranc del Xarquet. Eixirem del barranc per una pista que veiem de seguida a la nostra dreta

Girarem a la dreta en un encreuament i als pocs metres arribarem a una pineda, a mà esquerra està l'Aljub

Seguint aquesta pista tornarem a l'encreuament amb el senyal d'abans i ara anirem cap amunt en direcció als Arcs. Seguirem sense desviar-nos fins arribar a un altre senyal

En aquest punt girem a la dreta, la pista que deixem a mà esquerra segueix cap a la Penya Alta i el Morro Blau

Seguirem entre ametlers les indicacions dels Arcs i Penya Escoda, a la qual anirem després de visitar els arcs, arribarem a un altre encreuament on girem a l'esquerra per un sender que en un tres i no res ens deixarà als arcs

Bones vistes de la Penya del Castell i de la Mallada del Llop i la canal

Empalmarem amb una senda i després d'una xicoteta pujada arribem als Ars d'Atanços

Són realment enormes. Els Arcs d’Atanços són realment enormes. S'han anat formant en un lentíssim procés d'erosió de les roques. Les seues dimensions són descomunals: l'arc major mesurarà dotze metres d'altura i l'arc menor cinc o sis, els dos junts fan d’ells una visió espectacular. El grossor serà d'uns dos metres. L'estampa captiva a qualsevol amant de la muntanya

Mireu aquesta foto i compareu amb la grandària d'una persona, són molt grans

Darrere dels arcs tenim com un tipus de cova i molt bones vistes

Si mirem cap al nord-est ens apareix el Cocoll

També tenim un panell al costat que ens explica ràpidament la seua formació

Ara tornarem pel mateix sender fins al senyal d'abans i anirem en direcció a la Penya Escoda fins arribar a un altre encreuament amb un altre senyal

Anem a l'esquerra, farem una baixadeta i en cinc minuts arribem, a la dreta es per on tornarem després

Aquest lloc és un excel-lent mirador on contemplar les serres veïnes, una part de la vessant nord de la Xortà, la Penya del Castell, la canal de la Mallada del Llop, la serra d'Alfaro...
Trobarem un panell informatiu sobre el paratge, en ell podem veure informació de la flora i la fauna, segons llegim en l'actualitat es poden trobar pinedes, la formació arbòria predominant i carrasques, alguns exemplars d'auró, fleix i roure xicotet . Respecte de la fauna es destaca la presència d'espècies amenaçades com l'àguila de panxa blanca, l'àguila reial, el falcó pelegrí i el brúfol; rèptils com la serp verda i el fardatxo i mamífers com l'eriçó europeu, la musaranya comuna i la fagina

Ara ja només ens queda tornar a l'encreuament d'abans per anar en direcció al pla d'Aialt des d'on en aproximadament un quilòmetre arribarem al punt de partida

Aquest últim tram del camí passarà entre camps de pomeres, al primer encreuament que ens aparega girem a l'esquerra i eixirem a la carretera on ja només ens quedaran uns metres per arribar al final de la ruta de hui