El Cap d'Or

12/09/2015

Aquesta vegada ens desplacem a la costa de la Marina Alta, concretament a Moraira, un nucli de població del terme municipal de Teulada situat a la costa mediterrània environat pels termes de Benissa, Gata, Dénia, Xàbia i el Poble Nou. Farem una senzilla però molt bonica ruta d'uns 5 quilòmetres que ens permetrà visitar el Cap d'Or i la Cova de la Cendra, una espectacular i enorme cova al costat dels penya-segats. També veurem la Torre de guaita del segle XVI i el seu vèrtex geodèsic, on gaudirem de les seues esplèndides vistes de les serres veïnes; el Penyal d'Ifac, la serra Gelada, el Morro de Toix, la serra de Bèrnia, la serra d'Oltà i el Puig Campana.

Pàrquing - Platja del Portet - Alt - Cova de la Cendra - Vèrtex Geodèsic del Cap d'Or - Torre del Cap d'Or - Pàrquing

Començarem aquesta ruta en un aparcament situat en la Avinguda del Portet, un poc abans de la platja del mateix nom

Aparcarem el cotxe i caminarem cap a la platja del Portet, a pocs metres trobarem un cartell del SL-CV 51

Aparcament

Senyal del SL-CV 51

En uns dos minuts arribarem a la platja, amb unes boníssimes vistes del Penyal d'Ifac. És una preciosa cala de sorra i roca. La zona de sorra de la cala s'alterna amb les roques dels extrems i davant de tots dos espais unes aigües transparents i molt tranquil·les, la punta de Moraira li serveix d'abric

El Penyal d'Ifac

Seguint amb el nostre camí tornarem sobre els nostres passos i pujarem pel Carrer Puerto Lápice. En arribar al final d'aquest carrer les marques del SL van a la dreta, en aquest punt nosaltres seguim recte

Per aquesta carretera arribarem al final de la mateixa i enllaçarem a mà esquerra amb una senda que puja pràcticament el línia recta cap al tossal del Portet

Aquest sender no està marcat però no té pèrdua, és pujar cap amunt seguint una xicoteta senda, estarà un poc empinat

Començarem a tindre bones vistes cap al sud, el Penyal d'Ifac, la serra Gelada, el Morro de Toix, la serra de Bèrnia, la serra d'Oltà i el Puig Campana, no està gens malament, també bones vistes de la Torre del Cap d'Or

El Penyal d'Ifac, la serra Gelada, el morro de Toix, Bèrnia i el Puig Campana

La torre del Cap d'Or, el nostre objectiu final

La torre del Cap d'Or i el Penyal d'Ifac

Una vegada dalt anirem a l'esquerra seguint uns punts verds i unes fites que veurem al nostre pas fins arribar al punt més alt del tossal, on tindrem una gran fites pedres, des d'ací podrem fer bones fotos

Bones vistes cap al nord, veurem fins al Cap de la Nau, el Puig de la Llorença i fins i tot el Montgó, cap al sud totes les muntanyes que ja hem dit

Ara tornarem per on hem vingut i seguirem recte per aquest tram de cresta seguint les fites i les marques verdes, farem una xicoteta baixada i empalmarem amb la senda oficial. Des de l'any 2002 aquesta zona, juntament amb la costa de Xàbia i el litoral del Poble Nou de Benitatxell forma part de la xarxa de microreserves de flora del País Valencià i de la Xarxa Europea Natura 2000 de Llocs d'Interès Comunitari (LIC) baix la denominació de Penyasegats de la Marina

En poc de temps arribarem al SL-CV 51 on trobem un panell en prou mal estat. Ens toca seguir cap amunt fins arribar l'encreuament de la senda que baixa cap a la Cova de la Cendra (segons he llegit abans hi havia un senyal, ara)

Baixarem per una senda ben estreta i arribarem sense problemes a l'enorme cova

La cova de la Cendra és el jaciment arqueològic de Teulada millor conegut, té una gran entrada situada a uns 40 metres d'alçada des de la qual s'hi accedeix a una amplia sala interior d'uns 500 metres quadrats de superfície. Els nivells més antics documentats pertanyen al Paleolític Superior (farà uns 20.000 anys)...

Després d'estar un bon rato admirant l'enorme Cova de la Cendra tornem per on hem vingut fins a l'encreuament i ens dirigim, finalment, cap a la Torre del Cap d'Or.
Farem una revolta i ja estarem, però abans passarem per les restes d'un antic assentament ibèric: el jaciment ibèric de la Punta de Moraira. Ocupant una extensió de 500m2 està datat entre finals del segle III i el segle I a.C. Podem observar les restes d'alguns murs

La torre de guaita del Cap d'Or va ser construïda per mandat del Duc de Maqueda l'any 1553 per a protegir-se de les incursions dels pirates. Aquesta torre estava directament connectada amb altres que trobem per la Marina, com les de La Granadella i Ifac, de manera que passaven ràpidament l'avís a l'interior en cas de perill. Amb 11 metres d'alçada i un perímetre de 26 metres no compta amb cap porta, l'única possibilitat d'entrar era amb una escala.
Al costat de la Torre tenim el vèrtex geodèsic

Estem a uns 165 metres i també tindrem molt bones vistes cap al sud, com en tot el recorregut, les rutes vora mar tenen un sabor especial

El Penyal d'Ifac, la serra Gelada, el Morro de Toix, el Puig Campana i Bèrnia

Barbaritats urbanístiques i als nostres peus el símbol pau

Cap al nord i cap a l'interior les vistes estan marcades per les barbaritats urbanístiques tan característiques de la costa alacantina, una llàstima, entre tanta casa apareix el Montgó que així fins i tot perd el seu encant

El Montgó i el Puig de la Llorença

Cases, cases i més cases

Després d'estar un ratet per ací dalt baixarem seguint, ara, les marques del SL, per on baixarem ara és per a on normalment puja tot el món. Quan arribem a l'encreuament on està el panell de la flora seguirem el SL cap a l'esquerra

Finalment, la senda donarà pas a una carretera asfaltada

Seguint les marques per cases i urbanitzacions arribarem al primer encreuament on ens hem desviat al principi

Ens queda desfer un xicotet tram de camí i arribarem al cotxe i al final de la ruta de hui.

1. ¡Hola Ignacio! La nostra Comunitat té la sort de tindre la Mediterrànea banyan les seues costes, el que fa que les vistes des de les muntanyes costaneres les vistes sigan espectaculars com mostra el reportatge.
    Salutacions.

1. Hola Emilio;
      Quanta raó tens, les rutes amb mar tenen un encant especial. Aquesta és una ruta tranquil-la però amb molt d'encant, bona per a reenganxar-se després de l'aturada estiuenca!
      Per cert, vaig llegir al teu bloc que vas parar pels genolls, espere que vaja millor, ja he llegit que has eixit ha fer més rutes, és bon senyal! Un abraç