La Cova de les Finestres

10/06/2015

Aquesta vegada ens desplacem fins al Comtat, concretament a Alfafara, un poble molt bonic de poc mes de quatre-cents habitants situat en la valleta d'Agres en plena serra de Mariola.
Anem a fer un ruta molt amena i bonica pel seu terme municipal, començarem la ruta en l'ermita de la Mare de Déu de la Llum, passarem per dos masos i per la font de Carbonell i baixarem al barranc del Pont Trencat a on trobarem la Cova de les Finestres; són un grup de coves-finestra que pel que sembla s'utilitzaven com a graner-magatzem, fins el moment la seua datació és d'època andalusina. Després de visitar la cova anirem a la recerca del Toll Negre, encara que estarà escàs d'aigua, pujarem al Cabeçó de Mao i visitarem l'assut i el Molí rupestre Pantanet, un molí excavat a la paret del barranc el qual podria procedir de l'Edat Mitjana i on encara s'observen les rescloses d'entrada de l'aigua que feien girar l'única mola del molí i que era utilitzada per a realitzar la mòlta del blat. Una ruta molt recomanable.

Ermita de la Mare de Déu de la Llum - Mas de Carbonell - Font de Carbonell - Mas d'Enmig - Cova de les Finestres - Mirador - Cabeçó de Mao - Molí del Pantanet - Cova Molí - Ermita de la Mare de Déu de la Llum

La ruta de hui comença en l'ermita de la Mare de Déu de la Llum d'Alfafara

En la mateixa ermita podrem aparcar i ja veurem un súper cartell que ens marca el camí cap a la Cova

Ermita de la Mare de Déu de la Llum

Cartell

Fent cas al cartell ens dirigirem cap a la cova passant primer per la Font de Carbonell i un parell de masies.
En aquests primers metres de ruta anirem caminant per un àmplia pista amb bones vistes de la serra de Mariola a la nostra esquerra, el camí no té pèrdua

Primers metres de pista

La serra de Mariola

Seguint per la pista i sense fer cas a dos encreuaments de camins passarem primer pel Mas de Carbonell. El pal de la foto és un pal de senyalització però sense senyals, l'enllaç dels PR-CV 135 i 389

Pal sense senyals i el mas de Carbonell

El mas de Carbonell

Una vegada ací vam coincidir amb el pas del regional que va d'Alcoi a Xàtiva, li vam poder fer diverses fotos, no va molt ràpid l'animalet

El tren d'Alcoi a Xàtiva

Quan passem el mas ens apareix a la dreta una senda que baixa a la Font de Carbonell, ens sorprèn que brolla l'aigua, encara que no estem cansats és un bon racó per a parar-se un ratet

Senda de la font de Carbonell

El paratge de la font de Carbonell

La font de Carbonell

Després de la font aplegarem a un altre mas, el Mas d'Enmig o Mas de la Solana de Carbonell

El Mas d'Enmig o Mas de la Solana de Carbonell

Una vegada passem de llarg aquest segon mas ens desviarem, en uns cent metres aproximadament, cap la dreta per a baixar al barranc del Pont Trencat, tenim algunes fletxes blaves

Desviament cap a la Cova

El barranc del Pont Trencat

Abans de creuar el riu del barranc a mà dreta està el nostre primer objectiu de hui: la Cova de les Finestres.
La Cova de les Finestres està vinculada amb les Covetes dels Moros de Bocairent. Són un grup de coves-finestra en els barrancs entre Bocairent (les covetes dels Moros), Ontinyent (Covetes al Pou Clar) i Alfafara. Hi ha un grup de cambres interconnectades entre elles i altres que no són accessibles. Aquestes coves han tingut moltes interpretacions però finalment pel que sembla s'utilitzava com a graner-magatzem. Fins el moment la seua datació és d'època andalusina
Pel que hem pogut saber un temps després de fer la ruta l'escala per accedir ha estat restaurada, ara són més accessibles

Després d'estar un bon rato en la cova creuarem a l'altra banda del riu i farem unes quantes fotos de totes les finestres, des d'aquest costat s'aprecien molt millor

Creuant el riu

La cova de les Finestres

Després de fer unes quantes fotos anirem cap a l'esquerra, durant uns cent metres no hi haurà ni senda ni pista, però es transita bé. Al poc de temps empalmarem amb el sender que anirà, en els seus primers metres, pegat al riu per a finalment començar a caminar per pista.
La veritat que el rierol no porta molta aigua, però és més de la que esperàvem, per ací no plou molt últimament

Xicotet tram camp a través

Enllaç amb sender

Sender pegat al riu

Enllaç amb pista

Seguirem per la pista que apareix al costat del barranc, ara trobem algunes marques de PR. Per aquesta pista passarem pel baixador i arribarem al pont de les vies del tren

Pista cap al baixador

Vell baixador del tren

Pont del tren

La pista continua cap a l'esquerra sense arribar a passar per baix del pont, per ací tornarem a passar pel rierol (ara sec) creuant de nou a l'altre costat del barranc

Creuant el riu

Ara anirem seguint les marques de PR i anirem buscant senyals d'aigua, però com podem veure hui esta tot sec. Seguirem pujant per la senda per a buscar el mirador del Toll Negre, està situat a la dreta quan arribem dalt de tot, està un poc trencat

Cascada seca

Sender cap al mirador del Toll Negre

Mirador del Toll Negre

Des d'ací dalt tindrem molt bones vistes del Bancal Redó, del barranc del Toll Negre i de la serra de Mariola al fons, no vam trobar cap salt d'aigua, pel que és molt possible que tornem quan ploga un poc

El Toll Negre

La serra de Mariola i el Toll Negre

El Bancal Redó

Després de descansar un poc i gaudir d'aquestes vistes tornarem un poc sobre els nostres passos per a retrobar-nos amb les marques del PR, les quals ara ens portaran per unes escales excavades a la roca

Marques i fites al sender

Escales excavades a la roca

Seguint les marques girarem a l'esquerra i pujarem al Cabeçó de Mao, punt més alt de la ruta de hui, uns 602 metres, vistes de la serra de Mariola i de l'Alt de les Olles o l'Alt del Torrater d'Ontinyent

La serra de Mariola

Més vistes de la serra de Mariola

L'alt de les Olles o l'alt del Torrater d'Ontinyent

Ara baixem per la senda, si veiem encreuaments sempre a la dreta, anem cap al Molí Pantanet

Sender de baixada i la serra de Mariola

El vell molí abandonat al qual anem

La serra de Mariola des del sender de baixada

Seguirem baixant fins arribar pràcticament a la carretera asfaltada, però abans d'arribar a ella ens desviarem a la dreta cap al barranc. Mentre caminem entre branques i arbrat per aquest camí de molt fàcil trànsit, ja començarem a escoltar el soroll de l'aigua en caure per la presa de l'assut del Molí Pantanet, ens desviem a veure'l

L'assut del Molí Pantanet des de dalt

L'assut del Molí Pantanet

Ara continuarem pel barranc cap al Molí, seguirem per la mateixa senda i després de passar per darrere d'un vell molí derruït, en uns cent metres, arribarem al Molí rupestre Pantanet, excavat a la mateixa roca del barranc

Vell Molí derruït

Al fons l'entrada al Molí

S'especula molt pel que fa als orígens d'aquesta peculiar infraestructura en el riu Pantanet encara que, per la forma d'estar tot el seu recinte excavat a la roca, podria procedir de l'Edat Mitjana. Des del assut que acabem de contemplar es derivava l'aigua fins al molí. En l'excavació, s'observen encara les rescloses d'entrada de l'aigua, que feien girar l'única mola del molí, i que era utilitzada per a realitzar la mòlta del blat

Accés al Molí

La mola del molí

L'interior del Molí

Una vegada visitat el Molí Pantanet tornarem sobre els nostres passos fins a la carretera i anirem cap a l'esquerra

La carretera per la qual tornarem

Poc més d'un quilòmetres després en una revolta ens apareixerà una senda, ens desviarem per ella

Enllaç amb senda

Per aquest nou sender arribarem, en uns deu minuts, a l'ermita de la Mare de Déu de la Llum, al cotxe i al final de la ruta de hui.

L'ermita de la Mare de Déu de la Llum i la Casa el Batlle

1. Té pinta de ser molt bonica l'excursió , cap a la tardor (què esperem ploga una mica més...) tindràs que portar-me per aquells camins i paisatges. Avisa't estàs amic!

1. Buenas Juan Luis!!
      Si, és mes bonica del que es pot pensar! Tornarem quan ploga més i fins i tot la podem fer més llarga sortint del cementiri d'Ontinyent i veure tota eixa zona!!
      Un abraç!!

2. ¡Hola Ignacio! Entretinguda ruta que ofereix un poc de tot: barrancs, rambles, bones vistes i la cova de les finestres que , per supost, m'han recordat les covetes dels moros i les del pou clar.
    Salutacions.

1. Hola Emilio!!
      La veritat que és una ruta curteta però entretinguda, amb aquesta calor busquem rutes no molt llargues o amb aigua!! I la cova és igual que les de Bocairent i les del Pou Clar com dius tu però en xicoteta, visita recomanable!