La Covalta des de Benissoda

30/12/2014

Benissoda és un poble amb poc més de quatre-cents habitants que es troba situat al sud-oest de la Vall d'Albaida, al vessant nord de la serra d'Agullent. Aquesta és una de les millors rutes de senderisme que existeixen a la Vall d'Albaida. Farem una bona ruta d'aproximadament 15 quilòmetres, pujant a la mítica Covalta, a la seua Creu, al vèrtex geodèsic, des d'on gaudirem d'unes de les millors vistes de la Vall d'Albaida i de tota la Valleta d'Agres, i passarem per la Font del Patge per tornar a Benissoda.

Benissoda - Covalta - Creu Covalta - Vèrtex geodèsic - Font del Patge - Àrea Recreativa - Benissoda

Començarem la ruta al mateix poble de Benissoda

Res més aparcar eixirem del poble cap amunt passant pel pont de l'autovia i pel costat del cementeri

Seguirem per aquest camí asfaltat al voltant de set-cents metres, arribarem a un encreuament i girarem a la dreta, anirem recte per un camí de terra que passarà al costat d'un dipòsit d'aigua

Aquest camí es convertirà en senda i anirem per ella fins a eixir de nou a una carretera, una vegada a la carretera agafem el primer camí a mà dreta fins arribar, girant a la dreta, a una senda prou empinada que connectarà més amunt amb una pista

En aquesta nova pista girem a l'esquerra i ens enganxem als PR-CV 103 i 121 que ens portaran fins a la mateixa Covalta. Un poc més endavant arribarem a un encreuament de camins i seguint el PR anirem a la dreta

Ara farem un recorregut de més de dos quilòmetres per aquesta pista fins arribar al desviament de la pujada final a la Covalta, anirem trobant alguns senyals per ací, com el de la baixada a la Casa Forestal i ja anirem veient el nostre objectiu amb més claredat

Finalment, arribarem al tram de la pujada final

Ens queda per davant una pujada d'un poc més de quilòmetre i mig que ens farà suar un poquet. Tindrem molt bones vistes de la Vall d'Albaida. Arribarem a un punt d'aquesta senda on la mateixa va recte o a l'esquerra, anirem cap a l'esquerra, farem uns quants ziga-zagues i ens toparem amb un senyal a terra, per ací és per on anirem al baixar de la Cova

Uns metres més amunt i ja estarem la Covalta

Dins de la mateixa cova trobem una petita font i asseguts a la penombra del seu interior es gaudeix d'àmplies i bones vistes de la Vall d'Albaida

En eixir de la cova tindrem unes magnifiques perspectives d'una part de la Vall d'Albaida

Ara, després de gaudir d'aquestes vistes tornem al senyal que estava a terra i anem cap a la Creu de la Covalta, trobarem pals de PR

Seguint les marques del PR arribarem a un xicoteta trepadeta gens complicada que salvem sense cap problema

Una vegada dalt ja veurem la creu i com no, bones vistes des d'ací

Un poc més amunt està el vèrtex geodèsic, situat a 882 metres

Des del vèrtex tindrem boníssimes vistes d'Agres, de tota la Valleta d'Agres, de la Vall d'Albaida. De lo milloret de la comarca, increïbles vistes

Després de gaudir de totes les vistes que ens ofereix l'alt de la Covalta ens dirigim cap a la Font del Patge. Baixarem per on hem pujat però passant de llarg el tros de la trepada i seguint la senda que ens portarà fins a una pista

En arribar a la pista seguirem per ella sense desviar-se uns dos quilòmetres fins a arribar a un senyal que ens marca la desviació cap a la font

Per ací començarem una baixada per senda en ziga-zaga que ens deixarà en una nova pista, arribarà un moment en què la senda vaja cap a la dreta i cap a l'esquerra, nosaltres seguim en ziga-zaga cap a l'esquerra. Una vegada a la nova pista tindrem un senyal que ens marca el camí

Arribarem a la Font del Patge en un tres i no res, una xicoteta àrea recreativa amb algunes taules, cadires i una font

Ens va eixir un dia de fred, molt de fred, aquesta foto ho corrobora, aigua congelada

A l'altura del senyal de la font ens apareixerà una senda, per ací és per on baixarem

Per ací baixarem, passant al costat d'una torre d'alta tensió fins arribar a una carretereta i en el primer camí anem a l'esquerra

Per aquest nou camí anirem entre bancals fins a eixir a una altra carretereta, també girarem a l'esquerra

Ara, en aquest tram estarem un poc atents, al poc temps d'anar per ací ens desviarem a la dreta per una petita esplanada, haurem de buscar una senda

Eixirem per darrere d'unes casetes i empalmem amb un camí asfaltat, seguirem fins arribar a una mini àrea recreativa

En la mini àrea recreativa busquem una senda que va a l'esquerra i baixem cap a un barranc passant al costat d'una caseta

Seguint el barranc arribarem a la carretera per la qual anàvem al principi de la ruta, desfent un xicotet tram arribarem al cotxe i al final de la ruta de hui