La serra d'Almudaina des de Balones

18/10/2014

La serra d'Almudaina és una alineació muntanyenca situada a la comarca del Comtat. Separa les valls de Planes al nord i la vall de Seta al sud. És una serra allargada en forma de replana i desproveïda de vegetació, ja que, els incendis l'han reduïda a matollar baix. Les màximes altures són els 1.017 metres de la Lloma Alta, els 1.011 metres de la Caseta de la Neu i la Lloma Redona amb 983 metres on està el seu vèrtex geodèsic. Realitzarem una ruta còmoda, fàcil i en alguns trams una poc monòtona, però la recompensa seran les seues impressionants panoràmiques de la resta de serres del nord d'Alacant.

Balones - Torre - Lloma Alta - Alt de la Caseta de la Neu - Pi Solitari - Final de la Lloma - Pi Solitari - Alt de la Caseta de la Neu - Nevera - Lloma Redona (V.G.) - Font del Poble o del Cossi - Balones

La ruta de hui comença al mateix poble de Balones

Nosaltres vam deixar el cotxe en el primer carrer del poble, en el Carrer Mur

El Carrer Mur

Res més aparcar ja tindrem molt bones vistes de la Serrella, ens acompanyarà durant tota la ruta

La Serrella

Una vegada s'han fet un parell de fotos començarem a caminar, anirem cap amunt per la primera costera del poble en direcció oest buscant un camí de casetes

Anirem per aquest camí fins al primer encreuament de hui, moment en el qual girem a la dreta pel Camí de Serreta

Encreuament de camins

Seguirem pujant per aquest camí asfaltat entre bancals fins que el mateix es convertisca en pista i ens porte als peus de la serra

El Camí Serreta, anirem entre bancals

El camí asfaltat es converteix en pista

Als peus de la serra

La pista passarà al costat d'una espècie de torre i seguirà serra amunt, bàsicament des de l'encreuament d'abans i fins a la lloma serà l'únic tram de pujada de la ruta de hui, una vegada arribem a la lloma de la serra serà un còmode passeig amb vistes increïbles

Espècie de torre

Cap amunt fins a la lloma

Pujant i pujant arribarem a la lloma de la serra

La lloma d'Almudaina

Una vegada ací dalt la nostra intenció és recórrer tota la lloma, primer anirem cap a la dreta fins al final de la mateixa, per a després tornar ací i seguir fins al vèrtex geodèsic que està a l'altra punta.
Abans de començar el recorregut les vistes ja ens criden l'atenció, al nord i per primera vegada veiem el Benicadell, i cap al sud la Serrella

Els Plans, la Serreta i la Font Roja

Com hem dit començarem a caminar cap a la dreta per la lloma en còmode ascens per una pista prou pedregosa

En poc de temps arribarem a un encreuament de camins un poc difuminat (al tornar eixirem per ací després de visitar una nevera), un poc més amunt d'aquest encreuament a la dreta i fora de pista està el punt més alt de la serra d'Almudaina, la LLoma Alta, veurem una pila de pedres que crec que ens marca això (la veritat que no ho tenim molt clar, però allí semblava el punt més alt i després mirant en mapes sembla que si). Depèn d'on ho mirem ens diu que són 1017 metres o 1013 metres, però no té major interès que saber que estem al punt més alt

El que creiem que és la Lloma Alta i la serra de Mariola al fons

Seguirem amb la nostra marxa i arribarem a un encreuament de camins més clar que l'anterior, anirem per la pista que puja cap l'esquerra, passarem per l'Alt de la Casa de la Neu, 1011 metres, un dels punts més elevats de la serra

Encreuament de pistes

Ens desviem per la pista que va serra amunt

Quan remuntem un poc veurem un pi solitari que ens fa les funcions de mirador, serà una de les poques ombres que tindrem en aquesta ruta. Les vistes que tindrem ací cap al nord són una meravella

Pi solitari

Serà l'única ombra de la ruta

La Font Roja

La serra de Mariola

El Benicadell

Al fons el Mondúver i la serra de la Safor a la dreta

Després de descansar un poc baix del pi seguirem cap al final de la lloma, una fita de pedres ens ho marca.
Des del pi i en uns cinc-cents metres arribarem, no fem cas de la pista que en aquest punt començarà a baixar

El final de la lloma

La serra de la Safor, la Foradà i l'interior de la Marina Alta

La serra d'Alfaro, Bèrnia, la Xortà i la Serrella

Ara tornarem per on hem vingut fins a baixar la costera que està després del pi solitari, una vegada baix anirem a la dreta buscant una senda prou difuminada al principi

Senda difuminada

Aquesta nova senda ens portarà cap a la vessant nord de la serra i en un tres i no res a la Caseta de la Neu, es tracta d'una xicoteta nevera prou amagada i en prou mal estat. Només la veurem quan arribem a escassos metres d'ella, està completament plena de vegetació

Sender cap a la nevera i el Benicadell

Es tracta d'un pou circular excavat al terreny i elevat mitjançant un terraplè desproveït de muret de contenció realitzat amb maçoneria regular amb morter.
L'interior conserva un farcit de terra i altres materials de la caiguda del sostre. Creix des de l'interior un cirer. Té un diàmetre de 5,65 metres, una altura fins el nivell base de les portes de 2,9 metres i una capacitat aproximada d'uns 75 m3.
Actualment es distingeixen únicament dos portes (nord i oest), que tindrien 1,30 metres d'amplària.
No conserva la volta, però s'aprecia l'inici del desenvolupament d'aquesta, la qual seria de maçoneria i de tipus hemisfèrica, s'aprofita parcialment el desnivell de la vessant nord i part d'un desaigüe

La Caseta de la Neu

Caseta de la Neu

Després de veure la nevera seguirem en ascens fins arribar, en uns cinc-cents metres, al encreuament de camins difuminat que hem passat al principi de la ruta i a la pista principal.
Una vegada a la pista girarem a la dreta per anar cap a la Lloma Redona, és a on està el vèrtex geodèsic

Tornant a la pista principal

El Mondúver i la serra de la Safor des del sender

A partir d'ara toca un llarg i monòton trajecte per la pista que discorre sobre una successió de matolls, els més espectacular d'aquest trajecte són les vistes de totes les muntanyes que tenim als dos costats. Serà un còmode passeig amb excel-lents panoràmiques: la Serrella a l'esquerra, el Benicadell i el Montcabrer a la dreta, la Font Roja, els Plans...

La lloma de la serra i la pista que transitarem

Al voltant de dos quilòmetres i mig després d'abandonar la nevera la pista es divideix en dos (és l'únic punt on la senda es divideix en dos), a la dreta el desviament cap al vèrtex geodèsic i a l'esquerra el descens definitiu per a on anirem després

Encreuament de pistes

Anirem cap a la dreta i en uns tres-cents metres arribarem al vèrtex de la Lloma Redona

La Lloma Redona

El vèrtex geodèsic està situat a 983 metres, tindrem molt bones panoràmiques. Les vistes no són molt diferents de les que hem tingut durant tota la ruta

La serra de Mariola

Alcoi i la Font Roja

Els Plans i la Serreta

La Serrella i la serra d'Aitana

La Serrella

Després de gaudir d'aquestes vistes tornarem a l'encreuament d'abans per agafar la senda que en la pujada hem deixat a la nostra esquerra, primer tindrem una bona vista de la serra d'Almudaina, de tota la lloma que hem recorregut

Ens acomiadem de la pelada lloma d'Almudaina

Al poc de temps aquesta senda als pocs metres es divideix en dos, nosaltres anirem per la de l'esquerra per a baixar definitivament de la serra

Cap a l'esquerra

Començarem a baixar per una senda empinada i pedregosa perdent altura ràpidament. Arribarem a una pineda i a una pista de terra, ja haurem deixat la serra darrere.
Seguirem baixant per aquesta pista fent algun ziga-zaga fins arribar a una pista asfaltada que passa per camps de cultiu, tindrem bones vistes de Millena

Començant el descens

Millena

Pista entre bancals

Finalment, arribarem a una carretera, girarem a l'esquerra i en menys d'un quilòmetre estarem en la Font del Poble o del Cossi

La caseta de la font

La Font del Poble o del Cossi

Ara només ens queda seguir per la pista de terra passant per camps de cultiu, vorejarem un barranc tancat i finalment aplegarem a l'encreuament del principi amb el Camí Serreta, a Balones i al final de la ruta de hui