La Penya del Migjorn des de Xixona

11/07/2014

Aquesta vegada ens a desplacem l'Alacantí, concretament a Xixona, poble mundialment conegut per ser el bressol del torró.
Anem a fer una fantàstica ruta circular d'uns tretze quilòmetres que ens portarà fins al cim de la Penya del Migjorn, situat a 1.226 metres. La Penya del Migjorn presenta una forma cònica i domina el paisatge de les poblacions més properes (Tibi i Xixona). La cinglera de color rogent que presenta el cim a la seua cara de llevant és probablement l'origen del nom pel qual també és coneguda esta muntanya: la Penya-roja.

Xixona - Castell de Xixona - La Torre Blai - Els Bassons - Penya Migjorn - Cova els Corrals - Els Bassons - La Torre Blai - Castell de Xixona - Xixona

La ruta de hui comença al mateix poble de Xixona, concretament al Carrer del Vall, allí tindrem un pàrquing on poder aparcar el cotxe i allí és on està el panell informatiu de la ruta. Anem a seguir per complet els passos del PR-CV 212, de manera que tot el recorregut estarà ben senyalitzat

Panell de la ruta

Res més aparcar anirem a mà dreta buscant el camí que puja cap al barranc de la Font i el castell, al poc de temps veurem el primer senyal vertical de la ruta i girarem cap a la dreta seguint-lo

Primers metres de ruta

Sender cap al barranc de la Font

En primer terme la serra dels Almaens i al fons el Cabeçó d'Or des del sender

Seguirem per aquest camí/senda que s'endinsa en el barranc de la Font fins arribar, en molt poc de temps, a la part posterior del castell

El barranc de la Font

Eixint del barranc i el castell de Xixona

Passarem per darrere del castell fins a un parc i un passeig. Si volem podem pujar, nosaltres el contemplem des de darrere. L'origen del castell és musulmà, i es remunta al segle XII, segurament durant el període almohade, ja que té semblances amb els castells d'Ibi o Banyeres

El castell de Xixona

En el passeig anirem cap a l'esquerra deixant el castell a les nostres esquenes i passant per la Torre Blai, aquest passeig acabarà en molt poc de temps després en una rotonda.
Conta la tradició que en el seu interior es va produir la primera aparició de sant Sebastià: A mitjan segle XIII, els habitants del molí de la Torre Blai davant dels constants atacs de les tropes musulmanes van decidir amagar en un buit de l'escala d'accés al pis superior de la torre el seu tresor més preat: la imatge de sant Sebastià. Els moliners van morir en l'atac i la imatge del sant va quedar resguardada en el seu amagatall. Anys més tard els nous amos van poder sentir uns colps forts que procedien d'una paret, dins la qual van descobrir la imatge del sant

La Torre Blai

El castell des del passeig

A la rotonda ens apareix un altre senyal, anem a mà esquerra per un camí de terra i més endavant creuarem per arribar a l'altra banda carretera

Senya a la rotonda

Enllaç amb pista

Creuant la carretera

Des d'aquest punt i durant tot aquest tram tindrem ben a la vista el nostre objectiu de hui, pel que pareix tindrem un poc de boira al cim

La Penya del Migjorn

Seguim el nostre camí, ara anirem recte per la pista sense desviar-nos i passarem pel costat dels Bassons. Els Bassons, o les Piletes, era un antic abeurador on, actualment, trobem una àrea d'esbarjo i descans.
Quan passem els Bassons el PR continua per una carretera, girarem a la dreta i en molt poc de temps a l'esquerra, en aquest tram tindrem senyals, no vos preocupeu que està ben senyalitzat

Els Bassons

Enllaç amb la carretereta

Senyals en aquest tram de recorregut

Des d'aquesta carretera vegem que la Penya ha desaparegut per complet, hui tindrem poca visibilitat des de dalt

La Penya totalment coberta per la boira

Aquest camí asfaltat acabarà, en uns cinc-cents metres, en una pista. Ens desviem per ella

Enllaç amb pista

Uns cinc-cents metres després la pista segueix cap amunt, cap a una caseta, però nosaltres ens desviem per una senda ben marcada amb marques de PR, fites i un senyal

Un altre senyal en aquest tram

Sense pèrdua aquesta senda ens portarà a un encreuament on se'ns presenten dos opcions per pujar a al cim, nosaltres ens desviem cap l'esquerra, pel camí de la dreta és per a on baixarem

Encreuament de sendes

Aquesta senda empalmarà poc després amb un altra una pista, seguirem a mà esquerra fins a passar per una caseta, la casa de Pineta. En passar la caseta agafarem el camí de la dreta i ens toparem de cara amb un altre senyal.
Més amunt, en la pista, ens apareix amb marques de PR una senda a la nostra dreta, per aquesta senda arribarem dalt de tot.
No hi ha problemes per a seguir-la, està molt clara i molt ben indicada pel PR.
Tot aquest tram pot resultar un poc confús, però en el terreny no ho és, està ben marcat i senyalitzat amb les marques del PR, amb moltes senyals i amb fites, no tindrem problemes

Enllaç amb pista i casa de Pineta

Senyal en la pista

Desviament  final a senda

Una vegada ja en el sender definitiu anirem en continu ascens guanyant altura ràpidament paral-lels al barranc del Choquero.
A partir d'ara tindrem a la vista les imponents parets de la muntanya i a les nostres esquenes el gran Cabeçó d'Or envoltat per la boira

El Cabeçó d'Or entre boires

Les enormes parets verticals i el forat de la Penya

Sender del barranc del Choquero

La boira no escampa

Conforme ens anem aproximant al coll anirem entrant en una zona de pins, si s'observa la ruta en Wikiloc en aquest punt el GPS comença a fer coses rares, no és un error, vam escoltar uns sorolls i vam anar a buscar el que era, el culpable va ser un arruí

Sender entrant en la zona de pins

La zona de pins pròxima al coll

Arrui

Després de la foto seguim cap amunt. El tram de pujada final fins al coll el farem per pedrera ben dibuixada

Tram final fins al coll

Una vegada arribem al coll la boira es fa cada vegada més intensa, ara hem d'anar cap a la dreta seguint les marques de PR per senda pronunciada i rocosa fins arribar a la cresta de la Penya del Migjorn

La boira ho envaeix tot al coll

Les marques ens porten cap a la dreta

La veritat és que dubtem en si continuar, cada vegada hi ha més boira i es veu menys, i si mirem cap amunt el panorama encara està pitjor. Finalment sembla que escampa un poquet i seguim les marques de PR cap a la dreta
Ara ve el tram que és un poc més complicat, la senda passa literalment i un poc inclinada per la paret de la muntanya, amb alguna pedra solta, però si anem amb compte no és difícil i passem sense problemes

Seguirem en tot moment les marques de PR i el sender anirà directament cap amunt fins a un segon coll. Una vegada en aquest segon coll veurem un grup més nombrós de arruis, encara que a la foto no s'aprecien molt bé, ens observen des de lluny i al poc de temps desapareixen corrent muntanya avall

Sender cap al segon coll

Un grup de arruís ens observa des de lluny

Des d'ací ens dirigirem cap a l'esquerra i arribarem a l'encreuament final cap al cim. Recte seguirem cap al cim de la Penya del Migjorn, cap la dreta és per a on ens desviarem després per a baixar.
En molt poc de temps estarem al cim

Encreuament final

El vèrtex geodèsic

El cim de la Penya del Migjorn

La boira escampa una poc i podem fer alguna foto, encara que hui no es veu molt, haurem de tornar

Poc després es torna a omplir tot de boira i decidim baixar ràpidament.
Tornarem al senyal d'abans i ara anirem cap a l'esquerra en direcció a la Cova els Corrals. Primer farem una baixada fins al barranc de la Cova dels Corrals a on ens espera un encreuament de senders i un senyal

Baixant al barranc de la Cova dels Corrals

Encreuament de senders

Girarem a la dreta i en menys de quinze minuts arribarem al nostre següent objectiu: la Cova els Corrals, es tracta d'un vell corral abandonat i un pou

El barranc de la Cova dels Corrals

Sender al barranc de la Cova dels Corrals

La Cova els Corrals

Una vegada vist el corral seguirem senda avall fins arribar, en un quilòmetre, a un altre senyal, la veritat es que està ple de senyals i molt ben indicat tot el recorregut

En aquest senyal anirem cap la dreta, cap a Xixona, aquesta senda ens conduirà fins a una pista. Ara si que podem fer algunes fotos sense boira, l'imponent Cabeçó d'Or i la costa, i bones vistes de la Penya del Migjorn des d'ací

El Cabeçó d'Or

La Mediterrània

La Penya el Migjorn des del sender

Baixant i baixant la senda empalmarà amb una pista, seguirem recte sense desviar-nos fins que a mà dreta, ben marcada, apareixerà una nova senda, tornarem a passar per la pista d'abans només per a creuar-la i seguirem fins arribar en poc de temps al senyal del principi que ens donava dos opcions per a pujar a la Penya del Migjorn

Encreuament del principi

Una vegada baix pareix que la boira a escampat totalment i podem fer-li alguna foto a tota la penya

A partir d'ací només ens queda desfer aquest tram de recorregut, en poc més de tres quilòmetres arribarem al cotxe i al final de la ruta hui.