El Reconco des de Biar

22/07/2014

Aquesta vegada ens desplacem a l'Alt Vinalopó, concretament a Biar, poble amb poc més de 3600 habitants situat en els contraforts de la serra Mariola i envoltat d'una sèrie de muntanyes que formen una espècie d'amfiteatre, totes elles amb més de 1.000 metres sobre el nivell del mar, destacant el Reconco (1.210 m), la Penya Tallà (1.044 m ), l'Alt Redondo (1.015 m), la Penya la Blasca (1.150 m) i la Fenessosa (1.210 m).
Anem a fer una ruta circular d'uns quinze quilòmetres per la serra del Reconco que ens permetrà descobrir alguns dels racons d'aquesta desconeguda serra. Partirem del Santuari Mare de Déu de Gràcia i ens encaminem cap al barranc del Cap de l'Aigua on podrem veure les restes de tres antics molins fariners dos dels quals també eren elèctrics. Seguirem pel barranc bàsicament fins arribar a la Font del Xorro, un frondós paratge i bonic amb una bassa i una font. Pujarem a la lloma de la serra per a posteriorment visitar les ruïnes de la Casa de la Mare de Déu de les Neus i enllaçar amb el sender botànic que ens deixarà molt a prop del cim del Reconco. És una ruta fàcil de transitar a on la major complicació podria ser la distància.

Àrea Recreativa del Santuari Mare de Déu de Gràcia - Font del Xorro - Ruïnes - Sender Botànic - Mirador - Reconco - Àrea Recreativa del Santuari Mare de Déu de Gràcia

Començarem la ruta en l'àrea recreativa del Santuari Mare de Déu de Gràcia de Biar, a la qual s'accedeix molt fàcilment des de la mateixa població

Abans d'arribar al santuari trobarem una zona habilitada amb taules de fusta a on està el panell del PR-CV 55 i del PR-CV 155, ací podrem aparcar

Inici de la ruta

Font

Panells

Els nostres primers passos de la ruta ens portaran al santuari. El Santuari consta de tres naus, la central coberta amb voltes de creueria, recoberta amb estucs i pintura al fresc, amb nervadures en les claus es representen el sol, l'escut de Biar i l'escut d'Aragó i les naus laterals que formen capelles cobertes amb cúpules cegues sobre petxines. Destaca el paviment hidràulic de colors de principi de segle XX i l'amplitud de l'espai interior

El Santuari Mare de Déu de Gràcia

Després de passar pel santuari continuarem per carretera sense fer cas a possibles desviaments i en poc menys d'un quilòmetre i mig ens desviarem a la dreta per una pista forestal.
Per aquesta carretera passarem al costat de dos dels diversos molins que van existir en aquest paratge.
Són en total sis molins fariners els que es trobaven al pas de l'aigua: Tío Mescla (fariner), Tío Sequillero (fariner i producció electricitat), Tío Comaro (fariner i producció electricitat), Gisbert i altres (fariner), Tío Tadeo (serradora) i de la Mare de Déu (fariner). El mateix desnivell del recorregut impulsava l'aigua que alimentava els molins i fàbriques de ceràmica, fins que arribava a la Bassa de la Vila, des d'on s'aprofitava per a regar.
Nosaltres només veurem tres, el del Tío Mescla, el del Tío Sequillero i el del Tío Comaro

Biar i el seu castell

Carretera del camí de Benassait

Biar compta amb dos grans rambles: la dels Molins (la de major recorregut) i la dels Capellans. Els molins que visitarem nosaltres formen part de la més gran: la Rambla dels Molins.
El primer molí que veurem és el del Tío Comaro, un molí fariner i d'energia elèctrica. És el tercer molí que ens trobem baixant des del barranc del Cap de l'Aigua, consta d'un edifici pràcticament desaparegut amb diverses dependències. És un molí horitzontal de cub del qual no es conserva la maquinària i presenta un mal estat de conservació

El Molí Tío Comaro. Foto: Juan Pérez Gimeno

Imatge antiga del Molí Tío Comaro. Font: Apiarium

El segon molí que veurem és el Molí del Tio Seguillero, també era un molí fariner i d'energia elèctrica. Escripturat com a molí de Arriba és el segon molí que trobem a la rambla dels Molins, situat en la partida de la Tosquera. És un molí horitzontal de cub del qual no es conserva la maquinaria

Molí del Tio Seguillero, la construcció en altura era per a la producció d'electricitat

Des del molí i en molt poc temps arribarem al desviament

Desviament al barranc del Cap de l'Aigua

Pel llit d'aquesta rambla antigament transitava una gran quantitat d'aigua provinent de tots els barrancs que la travessen

Primers metres de pista per la rambla

Al poc de temps de caminar passarem al costat del Molí del Tio Mescla, que va ser fariner i de fabricació de vernissos en una època posterior. És el primer molí baixant des del barranc del Cap de l'Aigua cap la Rambla dels Molins.
Estem a les faldes del Reconco, al barranc del Cap de l'Aigua a on l'aigua era canalitzada a través d'una sèquia (capacitat 2 files) en l'actualitat tancada, però que originàriament era un canal obert, que accionava els mecanismes de tot el seguit de molins fariners que ens trobem a mesura que anem descendint cap a Biar

Molineta auxiliar del Tío Mescla

Molí del Tio Mescla

Des del Molí del Tío Mescla caminarem per aquesta pista sense desviar-nos al voltant de tres quilòmetres fins arribar a un encreuament. Anirem en un suau ascens.
Aquesta rambla es anomenada en alguns llocs barranc del Cap de l'Aigua i en altres Rambla de Benassait

Assut de la rambla

Un extens bosc envolta en tot moment aquesta pista

Finalment, arribarem l'encreuament de pistes, girarem a la dreta i seguirem cap amunt

Encreuament de pistes

Continuarem a la dreta

A la vista per primera vegada les antenes del Reconco, és a on està el vèrtex geodèsic

En aquesta pista haurem d'estar atents, un quilòmetre després de l'encreuament haurem d'anar a l'esquerra per una senda que apareix en una revolta. Uns cinc-cents metres després el sender es dividirà en dos per anar a la font

Desviament a senda

Per fi caminarem per senda

Les dos sendes ens condueixen a la Font. La de l'esquerra va directament i la de la dreta després de passar pel mas de Fontalbles. Nosaltres anirem per la de la dreta

Bifurcació

Primers metres per sender

El Mas Fontalbres, sembla que estan de campament

Sense pèrdua arribarem a la font, es troba en una frondosa xopada que ens ofereix unes bones ombres. Aquest racó és converteix en un xicotet oasi en el qual, tot i estar en ple estiu brolla l'aigua. A través d'unes canonades l'aigua arriba a una xicoteta bassa

Després de descansar i refrescar-nos un poc seguirem recte fins a un encreuament. En aquest punt si ens desviem a la dreta acurtaríem uns quants quilòmetres de ruta i arribaríem a l'inici de la senda botànica. Nosaltres continuem recte i en el següent encreuament si que ens desviarem cap a la part alta de la serra

Encreuament de pistes

Senyal del PR-CV 55

Com hem dit, seguirem recte en direcció Encreuament camí d'Onil, en uns 20 minuts arribarem al desviament

Pista cap al següent encreuament

Quan arribem a l'encreuament haurem de desviar-nos a la dreta per anar serra amunt, pujarem pel sender més a la dreta dels dos que estan a la dreta

Encreuament de senders

Sender cap a la lloma de la serra

Per aquesta senda arribarem a la part alta a on trobarem una fita i anirem cap a la dreta, les vistes se'ns s'ampliaran cap al sud

La Foia de Castalla i la serra del Maigmó

Seguirem pel cordal de la serra fins a començar a baixar un poc i arribar a unes ruïnes i al coll de Fontalbres

Al fons del tot en el punt més alt el nostre objectiu: el Reconco

La serra del Reconco i als nostres peus el mas de Fontalbres

Baixant cap al coll de Fontalbres

Les restes que trobem al coll són les de la Casa de la Mare de Déu de les Neus, on s'uneixen els termes d'Onil i Biar. Trobarem un corral i una casa en ruïnes al costat del bancal del Miracle, prop ja de la Lloma Negra d'Onil. Encara que part del bancal està en terme municipal de Biar, la resta i la casa estan ja en Onil. Sembla que en el seu dia la casa comptava amb una xicoteta ermita de la qual no queda cap vestigi.
Des de la casa veurem el desviament del sender botànic

Desviament al sender botànic

Per aquesta senda tindrem alguns cartells explicatius de la flora de la zona

Sender botànic

Cartells al sender

En la part alta del sender botànic ens espera un fantàstic mirador, seran, sens dubte les millors vistes de la ruta de hui

El Menejador, Aitana i la Carrasqueta

La Carrasqueta, la Penyal del Migjorn i darrere treu el cap el Cabeçó d'Or

El Maigmó i el Despenyador

Una vegada hem gaudit de les vistes seguirem per una pista que rodejarà la Penya Buitrera i en molt poc de temps ens portarà a la carretera asfaltada que puja fins al cim, en aquest tram també timdrem molt bones vistes de la Foia de Castalla

Pista cap al cim

La Penya Buitrera a les nostres esquenes

La serra del Maigmó

La Foia de Castalla

La Penya Buitrera i d'on venim

Enllaç amb la carretera

Una vegada a la pista asfaltada arribarem en molt poc de temps al cim del Reconco, ocupat per casetes i antenes

Les casetes i antenes del cim

El gran vèrtex geodèsic

La serra del Frare i al fons la serra de les Salines

Biar i la serra de la Villa de Villena al fons

Ara ens tocarà baixar, baixarem per la carretera fins arribar a la segona revolta de la mateixa, a on veurem que naix un sender

Segona revolta de la carretera

Enllaç amb senda

Aquesta senda ens deixarà a la mateixa carretera però més avall, acurtant un bon tram d'asfalt, després haurem de seguir un poc a la dreta fins a un dipòsit d'aigua i de seguida girar a l'esquerra per una altra senda.
En aquest punt enllaçarem amb el PR-CV 55

Dipòsit d'aigua

Senda a seguir

Bàsicament per aquesta nova senda arribarem al punt de partida (ens quedaran uns dos quilòmetres de baixada), tindrem en tot moment marques de PR i GR, i algunes marques i fletxes grogues, el camí no té pèrdua.
En alguns moments el camí serà senda, en altres pista i en altres trams creuarem i passarem de llarg per alguna pista, però està tot molt ben marcat pel PR i per fites de pedres.
Com hem comentat, en uns dos quilòmetres arribarem a l'àrea recreativa, al cotxe i al final de la ruta de hui

A les nostres esquenes el Reconco

El sender d'aquest tram i la serra de la Villa enfront

Una altra vista del Reconco

Biar i el seu castell

Arribant a l'àrea recreativa

REFERÈNCIES

Molins - Catàleg de béns i espais protegits - Pla General - M.I. Ajuntament de Biar - http://www.biar.es/catalogo/

Molins - Un passeig per les serres de Biar - Juan Pérez Gimeno - http://gimenounpasseigpelsmontesdebiar.blogspot.com

1. ¡Hola Igancio! Otra ruta por Alicante completamente desconocida, pero ya veo que interesante por esas fabulosas vista aéreas. Y el Reconco con esas antenas, hace compañía a tantas otra cimas de nuestra geografía.
    Saludos.

2. Hola Emilio!

Sense dubte el millor d'aquesta ruta són les vistes que té pujant cap al sud perquè el cim és lleig i no té molt bones vistes.
    Però tot i que bona part del recorregut és per pista, la vista arribant dalt ja fa que valga la pena.