El cim de la Safor

07/06/2014

Entre les poblacions de l'Orxa i Vilallonga trobem una impressionant muntanya de 1013 metres d'altura, el Circ de la Safor, punt més alt de la comarca homònima. Un fantàstic hemicicle amb una espectacular forma de graderia amb imponents cresteries que recorda als circs glacials dels Pirineus, formant una de les muntanyes més belles, singulars i úniques de la península. Té forma de ferradura oberta cap al nord, amb una longitud màxima d'uns 2,4 km de sud a nord, fins al riu, i una amplària màxima d'uns 2 km d'oest a est.
Anem a fer una ruta circular d'uns huit quilòmetres aproximadament. Partirem d'una xicoteta esplana situada al costat de la carretera i començarem a caminar serra amunt. La pujada, amb una forta pendent, ens anirà deixant unes fantàstiques vistes del circ de la Safor des de diversos miradors, passarem pe la finestra de la Safor i arribarem a la nevera de la Safor; des de la nevera, en un tres i no res ens plantarem al cim de la Safor. Per a baixar seguirem en direcció cap a l'Orxa fins arribar a la font dels Olbits des d'on tornarem al punt de partida.
El primer tram de la ruta fins arribar a la nevera és prou dur per la forta pendent, a partir d'ahí la ruta no presenta moltes complicacions.

Aparcament - Mirador - Finestra de la Safor - Nevera de la Safor - Cim de la Safor - Font dels Olbits - Aparcament

Aparcarem el cotxe en una xicoteta esplanada al costat de la carretera que va de Vilallonga a l'Orxa

En la xicoteta esplanada tindrem espai suficient per aparcar

Als pocs metres està el panell informatiu i el senyal vertical que ens marca l'inici de la ruta

El circ de la Safor des del Pic Ventura de la serra d'Ador

La pujada comença amb una forta pendent per una senda ben marcada (hi ha marques de PR en tot el sender) partint de la carretera

En poc més de vint minuts apleguem a una senyal vertical, a l'esquerra tenim un mirador on podrem observar per primera vegada el Circ de la Safor en tot el seu esplendor. Fem una parada per agafar aire i contemplar les vistes

Seguim en direcció a la finestra, la pujada seguirà amb una forta pendent, ens ho prenem amb calma

Pujant i pujant arribarem a un altre mirador on poder apreciar l'espectacular circ, ací també tindrem bones vistes

Hui cap a la costa no veurem molt, està cobert per la boira. Veiem la silueta del Molló de la Creu i intuïm el Mondúver

Després d'aquest segon mirador ja ens queda menys per arribar a la finestra, per la senda comencen a aparèixer algunes carrasques, ja estem aplegant

Després de més d'una hora de pujada i d'haver recorregut menys d'un quilòmetre des de l'inici de la ruta, apleguem a la finestra de la Safor. Un forat entre blocs calcaris amb forma, evidentment, de finestra. A partir d'ací la ruta ja no serà tan dura

Seguirem cap amunt, la senda segueix pujant però sense tanta pendent, passarem per un bosquet de carrasques, deixant darrere la finestra, i finalment arribem al pla on està la nevera

Es una xicoteta nevera d'uns set metres de diàmetre coberta de vegetació, queda el forat i poc més

Des de la nevera agafem la senda que s'enfila cap amunt, queda molt poc per arribar al cim, en un quart d'hora ja veurem el vèrtex geodèsic

Estem en el punt més alt de la comarca de la Safor, 1013 metres, després d'una bona pujada de quasi dos hores

La boira comença a escampar un poc i deixa pas a unes vistes impressionants. La serra de Mariola amb el Montcabrer, el Benicadell, la Foradà, més enllà hui no apreciem res. Cap a la costa el Molló i el Mondúver

Ara toca baixar, ho farem per on hem pujat fins arribar a la nevera i anirem en direcció l'Orxa

Començarem a perdre altura per una senda amb marques de PR sense deixar de veure el Benicadell, sense adonar-nos passarem de la Safor al Comtat

Aproximadament als dos quilòmetres i mig de baixada ens apareix a mà dreta una pista, ens la saltem i girem lleugerament cap a l'esquerra, seguint algunes fites i marques de PR per anar a la font dels Òlbits

Farem una baixadeta i en uns deu minuts arribarem a una pineda i a l'àrea recreativa de la font dels Òlbits

La font, situada al vessant sud-est de la serra de la Safor, té aigua tot l'any i constitueix la frontera natural entre Alacant i València. Des d'ella s'aprecia el Circ de la Safor i el congost del riu Serpis, compta amb tauletes per a fer una paradeta

Eixirem de l'àrea recreativa i agafem una pista forestal i no la soltem fins a creuar-nos, a menys de 1000 metres, amb la carretera de Vilallonga-l'Orxa. Girarem a la dreta i seguirem per la carretereta

Un quilòmetre després ens apareix a mà esquerra el desviament cap a la Font Serquera. Si es vol, es pot ampliar la ruta baixant per ací i fent un tram de la via verda del Serpis

Nosaltres seguim recte fins que arribem a l'inici de la ruta i al cotxe. Malgrat que tot aquest tram és fa per carretera es agradable, va deixant bones vistes